lørdag den 6. april 2013

Gammeldags lagkage med creme og syltetøj

En hjemmelavet lækker lagkage - uden mælk og gluten hvis du undlader kanten på kagen...
Jeg går aldrig tilbage til købebunde efter denne her tur. Det bliver bare så meget bedre - og så svært er det virkelig ikke!

Ingredienser:
6 æg - delt i hvider og blommer
250 g sukker
100 g kartoffelmel
2 spsk glutenfrit mel - brug hvad du har du også sagtens bruge hvede hvis I kan tåle det
3 tsk bagepulver - husk at få klumperne væk
80 g smeltet smør (hold de hvide tilbage) eller 80 g smagsneutral planteolie
knivspids salt

Sådan gjorde jeg:
Pisk æggehviderne med saltet til de er virkelig stive.
Pisk sukkeret med lidt af gangen til det er helt opløst
smelt smørret.
Vend begge slags mel og bagepulveret forsigtigt i og vend også det smeltede smør/olie i.

Smør dejen ud på bagepapiret så det er jævnt.
Bag i en varm ovn på 200* i 8-10 min.
Vend lagkagebunden ud om vendt på et sukkerstrøet bagepapir.
Kom lidt vand på bagsiden, og træk forsigtigt bagepapiret af.

Creme:
3 æg
3 spsk mel
3 dl soyamælk - gerne den blå med vanilje
3 dl glutenfrit mel
vanilje eller vaniljesukker

piskes godt sammen og varmes forsigtigt igennem og køles af.

Kagebundene skæres til eller du kan bage dem i lagkageforme.
Sådan nogle har jeg ikke - så min blev firkantet og jeg stod med målebånd og regnede ud. Jeg lavede to bunde, og skar den i midten over i to.
Det gik fint - og flot er den da!

Lagkagen lægges sammen med en god syltetøj og kagecremen, gerne nogle timer før, og pyntes inden den serveres.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar