onsdag den 5. december 2012

Æbleskiver - gluten og mælkefrie

Jeg elsker jul! og julehygge, småkager, gløgg og æbleskiver. Jeg elsker julekalender og julesange og and, og gås og stearinlys.
Men det er en voldsom udfordring når man ikke tåler mælk og meget dårligt gluten. Så jeg har forsøgt mig - og med succes.

Her er Fru Plums æbleskive opskrift - med et tvist, nemlig uden mælk og gluten.
(og ønsker du den med gluten så tjek her...)

Ingredienser:
3 æg - delt i blommer og hvider
1 spsk rørsukker eller palmesukker
3 dl "jyttemel"
3 dl soya eller rismælk
60 g smør, smeltet uden det hvide mælkeprotein eller 1 dl majs eller rapsolie
15 g gær
1 tsk revet øko citron
1 tsk kardemomme - gerne frisk kværnet, som fåes som grønnes kapsler i etniske butikker
1 knivspids salt

Sådan gjorde jeg:
Pisk de 3 æggeblommer helt lyse med sukkeret, smelt smørret og hold det hvide tilbage, kom i mælken og rør gæren ud i væsken med salt, citron og kardemomme.
Rør væsken i æggene og rør "jyttemelet" i.
Vend de piskede æggehvider i, og lad stå i ½ time.


Varm en æbleskivepande op med fedt, svine eller palmefedt og lidt smør og steg æbleskiverne godt.

 

OBS:
Jyttemel giver denne her særlige æbleskivestruktur og opskriften kan sagtens laves som såkaldte "brunch"pandekager.
Jyttemel er glutenfritmel som blandt andet er lavet af boghveder, og kan fås i velassorterede helsekostbutikker og i en del almindelige Brugsen-butikker.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar