mandag den 24. september 2012

Brombær"trifli" - nem og lækker dessert med brombær


Dette er nok verdens nemmeste dessert - og jeg ved godt at jeg har lanceret et par stykker. Konceptet og grundstammen i denne og andre nemme gode dessert er en god gang æblemos. Og det handler om at koge en mos af æbler. Ikke de fine, dyre spiseæbler, nej nedfaldsæbler - æbler som har en plet, som hvepsene har spist lidt af, de æbler du har plukket hjem fra arbejde eller fra naboens æbletræ. De æbler.

Kog dem uden sukker og smag til når de er blevet til mos, ikke for meget. Så bliver det blot til en klæg tyk masse og det er ikke rart. Jeg koger ofte min med en god gang vanilje, det løfter mosen. Skal jeg være helt ærlig - så burde man altid liiige have lidt æblegrød i køleskabet når efteråret er indtrådt...

Sådan gør du:
kom en god klat æblemos i bunden
kom friske brombær eller en klat brombær-sylt i
top med ristede nødder (kom evt lidt honning på til sidst hvis der er luksus på hverdagen)

Det er super nemt, lækkert og sundt.
og så er det stop spild af mad...

Og vil du have den endnu mere trifli-agtig, så kom også lidt creme ind i mellem, og måske nogle makroner - men så er du altså klart over i en weekend udgave, både hvad kalorier og arbejdstid indebære. Men godt er denne version også.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar