tirsdag den 31. juli 2012

Kryddereddike

 
Kryddereddiker er rigtig dejlige at have vinteren over. De kan bruges til alt. Jeg bruger dem til dressing, til bagte rodfrugter, til agurkesalat - alt hvad der kræve lidt syre og friskhed. Og ikke mindst bearnaisesovs...

Sådan gør du:

Tag nogle pæne gode flasker, find rigeligt, en lækker hjemmelavet kryddereddike er en god værtindegave. Jeg bruger en helt almindelig lagereddike men du kan også bruge en finere eddike som en æblecidereddike eller anden, men når der skal smag i, synes jeg en almindelig klassisk lagereddike er god.

Skyld, vask og skold flaskerne godt.

Pluk alle de krydderurter du gerne vil have i. Jeg vil anbefale:
oregano, basilikum, estragon, dild, koriander, rosmarin, merian, timian,laurbærblade,
Jeg synes ikke at mynter er gode i kryddereddiker, de bliver for parfumeret og gennemtrængende.

Vask de ønskede krydderurter godt, put dem ned i flaskerne og hæld eddikeover, samme med nogle sorte peberkorn.

Hvis du ønsker en mere spicy eddike, så kom en chili med ned i flasken også.

Når du er i gang, så lav endelig en eddike kun med estragon, den kan du bruge senere indkogt til bearnaisesovs.

Flaskerne med eddike skal stå en uges tid inden du kan bruge den.
God fornøjelse.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar