torsdag den 5. april 2012

Skidende æg eller rettere skidne æg


Skidende æg er en fantastisk påskespise, og stammer fra Asketorsdag og skiden lørdag, hvor alt tøjet skulle vaskes og der ikke var tid og mulighed for at have gang i komfuret. Det handler nok også om, at det først er her at hønsene begynder at lægge æg igen, og der ikke var meget protein tilbage efter vinteren.

Vi har altid derhjemme fået egns og årstidsretter, det var en del af min mors madopdragelse af os to piger. Der er ting som hører sig til. Og det gør skidende æg til en påskefrokost - og jeg elsker det!

Det er uhyre simpelt og virkeligt godt.

Man gør:
En klassiske opbagning på mel og smør og mælk, lidt tyk, så smages den til med godt med grov sennep - også kendt som fiskesennep.
En skive god rugbrød, og så en tyk god sennepssovs med smilende æg. Mums.

Tips:
Da jeg ikke tåler mælk og gluten laver jeg opbagningen på majs/rismel og med soyamælk. Jeg får ingen klager herhjemme, men kan jo knap heller huske hvordan en rigtig mælkesovsmager. Men det er nok det som gør farven.
Det betyder også at du ikke skal undvære, selvom du ikke kan tåle bestemte ting.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar