torsdag den 30. juni 2011

Jordbæreddike


Jeg startede morgenen, med at min svigermor og kørte ud til Preben - igen. Vi ville have fryseren fyldt med Polka, men for den anden dag i træk, var det kun Honey Eye som var fals. Prebens kone arbejder på Velux og bruger sin sommerferie sammen med sin mand i jordbærmarken. Et herligt vestjydsk par med de skønneste bær, og en dejlig indstilling til børn og bær - spis så mange du vil, det kan være du kommer tilbage som voksen og plukker...
Det var sådan en kold og blæsende morgen, så marken var vores - og Prebens- og Polkaerne var klar. Der var ikke mange, for frosten havde taget mange af blomsterne i forsommeren. Mens vi sad i mellem rækkerne og sang til arbejdet, fik vi os en sludder om vestjylland, landbrug og gamle og nye jordbærsorte med Preben. Han har malkekøer, og ikke sprøjter sine jordbærmarker. Bærrene er gode og det var snakken også - tak for det. Der er ikke noget som gode historier med i fryseren.


Resten af morgen skulle gå med at rense alle Polkaerne, få dem i poser og ned i fryseren. (Jeg vil have min nummer 2 fryser - hvordan mon jeg kommer afsted med det?) Og med rensningen, kom ideen om at lave jordbæreddike. Nu må vi se, om det kan bruges til noget - jeg vil tror at det skal trække mindst en 14 dages tid.

Find en god flaske, som både er håndterbar og smuk at se på. Jeg fandt en god Captain Morgan.
Put alle de små jordbær som du har den godt rensede og skoldede flaske. Her er Polka og Senga Segana rigtig gode, for de har små kraftfulde bær.

Lage:
1½ dl god rørsukker
10 peberkorn
2 laurbærblade
7 dl hvid lagereddike

Opløs sukkeret i eddiken, put jordbærene i flasken og peberkornene ind i mellem jordbærene. Slut af med laurbærblade og dæk til med lagen til slut.

2 kommentarer:

  1. Hej Camilla.
    Jeg har altid syntes at frugteddiker var meget fristende, og har haft lydt til at prøvet at lave noget. Men jeg har helt ærligt ikke den fjerneste ide om hvad jeg skulle bruge det til.
    Skriv endelig om dine erfaringer.

    Randi

    SvarSlet
  2. Hej Randi
    Jeg skal nok lægge nogle forslag eg ind senere. Jeg har dog spurgt mit idol Camilla Plum, og hun foreslår som saftevand udover, hvad jeg selv har tænkt hen over eksvis bagte rodfrugter.

    Camilla

    SvarSlet