torsdag den 30. juni 2011

Faster Thoras rå saft


Faster Thoras rå saft er min svigermors barndomsdrik. Så da vi havde plukket en god gang Honey Eye på Prebens marker udenfor Sdr. Felling, gik vi i gang med saft projektet - en herlig måde at bruge sin sommerferie på. Det som er særligt ved denne saft er, at den er lavet uden at koge saften. Det gør at smagen er så tæt på at spise jordbærene direkte, som det er praktisk muligt. Fremgangsmåden gjorde at vi fik et godt restprodukt, som vi efterfølgende kan bruge til flere forskellige jordbærmarmelade - se andre opdateringer.

1½ kg jordbær
2 L koldt vand
30 g vinsyre, du kan også bruge citronsyre.

½ kg sukker per liter saft

Rens, skyl og tag stænglen og det grønne - blomsten af. Find dig en god stor spand, for du kan ligeså godt lave en god portion når nå du er i gang - det gjorde vi og det lønner sig.


Put de rensede jordbær i spanden og opløs vinsyren i det kolde vand og hæld det derefter over jordbærene. Lad det trække køligt i 1 døgn. Vi lod det trække i 1½ døgn, og det gjorde ingen forskel.

Mål saften op, og tilsæt den mængde sukker som passer til. Hæld saften på godt skoldede flasker, og atamon hvis du vil være helt sikker, og ikke ser skævt til lidt kemi. Vi gjorde ikke, så jeg krydser fingre for, at det holder sig vinteren over...

Opskriften på marmeladen finder du i et andet opslag her på bloggen.

2 kommentarer:

  1. Hvis man ikke vil have atamon i, kan man jo komme det i fryseren istedet for, så ved man at det holder og tage en "flaske" op af gangen....
    Lyder spændende, tror at jeg skal have prøvet det af fremfor at koge saften...

    SvarSlet
  2. god ide, jeg har bare min fryser fyldt med kød, og jeg synes en del af det er også at se alle de flasker i ens spisekammer, denne gamle idé om at samle til forråd - det holder jeg af. Sig endelig til når du har afprøvet den. Jeg bruger gerne den opskrift igen, den er herlig - særligt fordi man sagtens kan bruge jordbærerne igen :-)

    SvarSlet